Analiza zachowań cenowych deweloperów like-for-like | Rynek deweloperski na fali ustawy o „jawności cen”

W przypadku ustawy o "jawności cen" na rynku pierwotnym można powiedzieć tyle, że więcej było tu niewiadomych niż odpowiedzi. Deweloperzy jednak od 11 września zobowiązani do pełnej transparentności musieli odkryć wszystkie swoje karty i upublicznić cenniki. Dzisiaj - miesiąc po wejściu w życiu ustawy - można śmiało stwierdzić, że wyciągnęli oni w tym czasie wiele asów z rękawa, ale finalne przetasowania w katalogach cen wyszły "na zero".
Przejrzystość cen na rynku pierwotnym była oczywiście pożywką dla spekulacji, ale wbrew powszechnym oczekiwaniom - zmiany cen nie zafundowały rewolucji w statystykach - średnie pozostały na dotychczasowym torze, choć pojawiło się kilka sygnałowych trendów - na wzrost, jak i na spadek cen. To co się zmieniło to tak naprawdę punkt ciężkości w poszczególnych lokalizacjach, czy segmentach rynku. Skoro liczby są dzisiaj "na wierzchu", to właśnie detale jak odpowiedni pricing, jakość i standard produktu oraz przede wszystkim skuteczny marketing i proces sprzedaży zaczynają rozdawać nowe karty na rynku.
Zapraszamy do lektury i oglądania!
Kilka wybranych liczb z naszej analizy:
💸 1/4 - tyle ofert na przełomie sierpnia i września doświadczyło jakiekkolwiek zmiany cennika w Warszawie
♟️ 0% - średnio taki w Warszawie był łączny efekt zmiany przeciętnej ceny mieszkania po zsumowaniu wzrostów i spadków cen
📊 -2% - o tyle we wrześniu 2025 wobec sierpnia spadły średnie ceny w Gdańsku i Łodzi na skutek zmian cenników
📉 7,1% - taki był odsetek warszawskich ofert z obniżką ceny we wrześniu 2025 r.
📈 6,7% - a taki był odsetek ofert z podwyżką ceny we wrześniu 2025 r.
🏢 26% - taki był odsetek ofert od największych deweloperów w Warszawie, którzy w sierpniu i wrześniu 2025 r. dokonali zmian w swoich cennikach
🎢 35% - nawet tyle sięgały indywidualne zmiany w cennikach (w górę lub w dół)
Spis treści:
- Kluczowe wnioski
- 📹 Omówienie raportu w formie video i audio
- 🗃️ Raport
- 1. Cisza przed burzą. Ustawa o „jawności cen” wywołała „ciszę” cenową, a następnie „burzę” repricingu
- 2. Łączny efekt bliski zeru. Sumaryczny efekt zmian cenowych wyszedł bliski „zeru” lub lekko „in-minus”
- 3. Strategiczny repricing. Poszczególne zmiany pokazują „repricing” dostosowujący ofertę do warunków rynku
- 4. „Jawność cen” wymusi rozwój w zakresie pricingu, marketingu i sprzedaży
Ten post jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów FLTR Pro
Obszary tematyczne
Dla prywatnego inwestora
(liczba artykułów: 89)
Dla agenta nieruchomości
(liczba artykułów: 86)
Dla flippera
(liczba artykułów: 79)
Dla rzeczoznawcy majątkowego
(liczba artykułów: 76)
Dla doradcy kredytowego
(liczba artykułów: 67)

Dla operatora najmu
(liczba artykułów: 60)
Dla producenta materiałów budowlanych
(liczba artykułów: 60)
Dla przedsiębiorcy
(liczba artykułów: 58)

Legislacja & podatki
(liczba artykułów: 22)
Analizy miast Polski
(liczba artykułów: 18)

Narzędzia, procesy, koncepcje organizacji
(liczba artykułów: 14)
Felietony, scenariusze, foresight
(liczba artykułów: 14)

Strategia
(liczba artykułów: 13)

Stopy procentowe
(liczba artykułów: 13)

Segmentacja klientów
(liczba artykułów: 13)
Analiza cen nieruchomości
(liczba artykułów: 12)
W górę, czy w dół
(liczba artykułów: 11)

Nieruchomości komercyjne
(liczba artykułów: 10)
PRS
(liczba artykułów: 6)

Scenariusze roczne
(liczba artykułów: 4)

Bezpieczny kredyt
(liczba artykułów: 3)
Insights
(liczba artykułów: 2)
