6 min read Pro

Analiza zachowań cenowych deweloperów like-for-like | Rynek deweloperski na fali ustawy o „jawności cen”

Jak obowiązek transparentności cen na rynku wpłynął na strategie i cenniki deweloperów?
Analiza zachowań cenowych deweloperów like-for-like | Rynek deweloperski na fali ustawy o „jawności cen”

W przypadku ustawy o "jawności cen" na rynku pierwotnym można powiedzieć tyle, że więcej było tu niewiadomych niż odpowiedzi. Deweloperzy jednak od 11 września zobowiązani do pełnej transparentności musieli odkryć wszystkie swoje karty i upublicznić cenniki. Dzisiaj - miesiąc po wejściu w życiu ustawy - można śmiało stwierdzić, że wyciągnęli oni w tym czasie wiele asów z rękawa, ale finalne przetasowania w katalogach cen wyszły "na zero".

Przejrzystość cen na rynku pierwotnym była oczywiście pożywką dla spekulacji, ale wbrew powszechnym oczekiwaniom - zmiany cen nie zafundowały rewolucji w statystykach - średnie pozostały na dotychczasowym torze, choć pojawiło się kilka sygnałowych trendów - na wzrost, jak i na spadek cen. To co się zmieniło to tak naprawdę punkt ciężkości w poszczególnych lokalizacjach, czy segmentach rynku. Skoro liczby są dzisiaj "na wierzchu", to właśnie detale jak odpowiedni pricing, jakość i standard produktu oraz przede wszystkim skuteczny marketing i proces sprzedaży zaczynają rozdawać nowe karty na rynku.

Zapraszamy do lektury i oglądania!


Kilka wybranych liczb z naszej analizy:

💸 1/4 - tyle ofert na przełomie sierpnia i września doświadczyło jakiekkolwiek zmiany cennika w Warszawie
♟️ 0% - średnio taki w Warszawie był łączny efekt zmiany przeciętnej ceny mieszkania po zsumowaniu wzrostów i spadków cen
📊 -2% - o tyle we wrześniu 2025 wobec sierpnia spadły średnie ceny w Gdańsku i Łodzi na skutek zmian cenników
📉 7,1% - taki był odsetek warszawskich ofert z obniżką ceny we wrześniu 2025 r.
📈 6,7% - a taki był odsetek ofert z podwyżką ceny we wrześniu 2025 r.
🏢 26% - taki był odsetek ofert od największych deweloperów w Warszawie, którzy w sierpniu i wrześniu 2025 r. dokonali zmian w swoich cennikach
🎢 35% - nawet tyle sięgały indywidualne zmiany w cennikach (w górę lub w dół)


Spis treści:


Ten post jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów FLTR Pro