Analiza zachowań cenowych deweloperów like-for-like | Rynek deweloperski na fali ustawy o „jawności cen”
W przypadku ustawy o "jawności cen" na rynku pierwotnym można powiedzieć tyle, że więcej było tu niewiadomych niż odpowiedzi. Deweloperzy jednak od 11 września zobowiązani do pełnej transparentności musieli odkryć wszystkie swoje karty i upublicznić cenniki. Dzisiaj - miesiąc po wejściu w życiu ustawy - można śmiało stwierdzić, że wyciągnęli oni w tym czasie wiele asów z rękawa, ale finalne przetasowania w katalogach cen wyszły "na zero".
Przejrzystość cen na rynku pierwotnym była oczywiście pożywką dla spekulacji, ale wbrew powszechnym oczekiwaniom - zmiany cen nie zafundowały rewolucji w statystykach - średnie pozostały na dotychczasowym torze, choć pojawiło się kilka sygnałowych trendów - na wzrost, jak i na spadek cen. To co się zmieniło to tak naprawdę punkt ciężkości w poszczególnych lokalizacjach, czy segmentach rynku. Skoro liczby są dzisiaj "na wierzchu", to właśnie detale jak odpowiedni pricing, jakość i standard produktu oraz przede wszystkim skuteczny marketing i proces sprzedaży zaczynają rozdawać nowe karty na rynku.
Zapraszamy do lektury i oglądania!
Kilka wybranych liczb z naszej analizy:
💸 1/4 - tyle ofert na przełomie sierpnia i września doświadczyło jakiekkolwiek zmiany cennika w Warszawie
♟️ 0% - średnio taki w Warszawie był łączny efekt zmiany przeciętnej ceny mieszkania po zsumowaniu wzrostów i spadków cen
📊 -2% - o tyle we wrześniu 2025 wobec sierpnia spadły średnie ceny w Gdańsku i Łodzi na skutek zmian cenników
📉 7,1% - taki był odsetek warszawskich ofert z obniżką ceny we wrześniu 2025 r.
📈 6,7% - a taki był odsetek ofert z podwyżką ceny we wrześniu 2025 r.
🏢 26% - taki był odsetek ofert od największych deweloperów w Warszawie, którzy w sierpniu i wrześniu 2025 r. dokonali zmian w swoich cennikach
🎢 35% - nawet tyle sięgały indywidualne zmiany w cennikach (w górę lub w dół)
Spis treści:
- Kluczowe wnioski
- 📹 Omówienie raportu w formie video i audio
- 🗃️ Raport
- 1. Cisza przed burzą. Ustawa o „jawności cen” wywołała „ciszę” cenową, a następnie „burzę” repricingu
- 2. Łączny efekt bliski zeru. Sumaryczny efekt zmian cenowych wyszedł bliski „zeru” lub lekko „in-minus”
- 3. Strategiczny repricing. Poszczególne zmiany pokazują „repricing” dostosowujący ofertę do warunków rynku
- 4. „Jawność cen” wymusi rozwój w zakresie pricingu, marketingu i sprzedaży
Zapisz się na darmowy newsletter FLTR
Oszczędzaj czas i wyprzedzaj trendy!Najlepsze analizy rynku nieruchomości co tydzień na Twoim emailu w ramach darmowego newsletteru FLTR
Zero spamu. Możesz odsubskrybować w każdej chwili